Opel

Silnik Opel 1.6 16V VVT Turbo 180KM Z16LET/A16LET

47230
Silnik Opel 1.6 16V VVT Turbo 180KM Z16LET/A16LET

Silniki Opel VVT / ecoFLEX są stosowane w samochodach marki

  • Opel
  • Chevrolet
  • Fiat
  • Saab

Silnik Opel 1.6 16V VVT Turbo 180KM Z16LET/A16LET miał zastosowanie w latach 2008-2013 w modelu Opel Astra i Opel Insygnia .To najmocniejsza odmiana jednostki  1.6 VVT którą wyposażono w Turbospreżarkę oraz intercooler. Ta wersja spełnia normy spalin Euro 4 oraz w odmianie A16LET Euro5.W konstrukcji zastosowano w dwa wałki rozrządu napędzane paskiem zębatym wyposażonym w sterowane hydraulicznie koła pasowe .



Luzy zaworowe są regulowane przez popychacze zaworowe zwane potocznie szklankami. Jednostka zaliczana do bardzo trwałych o niskiej awaryjności z bezproblemowym serwisem. Na minus trzeba zaliczyć wysoki poziom spalania rozwiązaniem może być montaż instalacji LPG z którą silnik bardzo dobrze współpracuje.


Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: wielopunktowy

Turbosprężarka

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • niska awaryjność
  • bardzo dobra dynamika
  • dostępność części
  • dobra współpraca z LPG

Wady

  • wysoki poziom spalania
  • drobne awarie elektryki-cewka

Informacje serwisowe

  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 90.000 km
  • Ilość oleju silnikowego: 4.5 L, typ oleju: GM 5W30, wymiana po 30.000 km lub 1 rok
  • Przegląd serwisowy co 1 rok
  • Instalacja LPG wymaga uwagi lub może powodować problemy
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 6) (7.7)
Trwałość 7.7/10
Utrzymanie 7.0/10
Dynamika 8.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 5 1

Najbardziej awaryjna część

61%
4%
6%
5%
9%
4%
12%
Suma głosów: 85

Opinie użytkowników

25.09.2025 Astra J GTC
(5.3)
Opinia: 2 raz bym samochodu z tym silnikiem nie wybrał. To że dobrze pracuje z LPG to jakiś błąd w opisie, silnik ma luzy zaworowe regulowane fizycznie przez co trzeba się wybierać regularnie co 30-50 tyś km do mechanika żeby je regulować inaczej uszczelka pod głowicą robi
  • 5.0/10
  • 3.0/10
  • 8.0/10
Zalety: W miarę dobra dynamika
Wady: Pobiera olej, kultura pracy pod obciążeniem pracując na LPG pozostawia wiele do życzenia, ma problem z temperaturą pracy, drogi serwis i części.
  • Silnik: A16LET
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 83000
  • Spalanie: 11.0 l/100km
Odradzam
19.02.2025 Astra J Sport Tourer
(8.0)
Opinia: Przyjemny do jazdy, jak awarie to konkretne
  • 5.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Komfort, brak drobnych awarii
Wady: Silnik zdecydowanie nie do LPG, ciągle awarie przy przeciętnej mieszanej jezdzie
  • Silnik: 180km
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 162000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam
13.10.2024 Astra J GTC
(8.0)
Opinia: Wbrew temu co ktoś napisał silnik posiada zmienne fazy rozrządu gdyż jego bazą jest 115 konny A16XER z rodziny VVT z którym dzieli wiele głównych podzespołów. Bardziej lubi wysokie obroty niż niskie. Dobrze brzmi, dużo pali, ogółem stara dobra szkoła. Jedyną poważną wadą jest termostat,
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Cicha praca, Dobrze brzmi na wysokich obrotach, Trwały i bezproblemowy, Tani serwis
Wady: Wysokie spalanie, Gorzej się zbiera z dołu niż słabsze silniki Volkswagena, Średni do LPG
  • Silnik: 180 koni A16LET
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 192
  • Spalanie: 11.0 l/100km
Polecam
27.09.2024 Opel Insignia
(8.0)
Opinia: ten silnik nie ma zmiennych faz rozrządu minusem jest częste kontrolowanie 'szklanek' przy jeździe na LPG ( moje się rozjechały po 12-13 tys km jakoś) dość dynamiczny w codziennej jeździe (masa Insigni niestety ok. 1,6 tony) więc mułem nie jest ale rakietą też nie
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: cicha praca nieskomplikowany na pośrednim wtrysku
Wady: częstsza kontrola popychaczy 'szklankowych' przy jeździe na LPG
  • Silnik: A16LET 180 km
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 167000
  • Spalanie: 12.0 l/100km
Polecam
24.11.2023 Astra J
(9.0)
Opinia: Godny uwagi
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 180
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 130000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam