Silniki PSA VTi / THP są stosowane w samochodach marki
Silnik PSA 1.4 16V VTi o mocy 95-98KM to konstrukcja która powstała przy współpracy PSA oraz BMW. Silnik bardzo zaawansowany technologicznie, konstrukcja w całości wykonana ze stopów lekkich oraz bezobsługowym mechanizmem rozrządu opartym na łańcuchu. Zamysłem konstruktorów było osiągnięciem jak najlżejszej konstrukcji co miało przełożyć się na niskie spalanie oraz dobre osiągi.
Trzeba uważać na auta z silnikami z pierwszych lat produkcji, cierpiały na usterki napinacza łańcucha rozrządu co skutkowało poważnymi awariami. Dodatkowo trzeba kontrolować poziom oleju, niski poziom może spowodować awarię hydraulicznego napinacza łańcucha jak również awarię wariatora faz. W ogólnej opinii kierowców silnik jest chwalony za dobrą dynamikę niski poziom spalania oraz bardzo cichą pracę, za minus trzeba przyjąć drogi serwis oraz kosztowne naprawy w razie awarii.
Opinia:
Samochód zakupiony 8 lat temu. W rodzinie kilku użytkowników, przejechał 220 tys. kilometrów w gazie Lovato.
Nogę mam ciężką, a nawet biorąc mój styl jazdy, to spalanie jest dosyć niskie.
Maksymalnie ile spalił, to podczas wykręcania V-max na Autobahnie - 186 KM/h, 14-15L. W bardziej "ludzkich" warunkach,
to jest do 120KM/h - 9L. Przy jeździe 60KM/h potrafił zejść do 5L.
Dynamika przyzwoita - nie jest to demon, przy wyprzedzaniu bardziej sprawdza się w mieście aniżeli w trasie, ale daje radę.
Części tanie - od rozrządu, przez elektrykę silnika, po pokrywy, itp.
Przechodząc do wad, najgorsza to cewki. Aby unikać problemu, trzeba pojechać samochodem od czasu do czasu w dłuższą trasę niż przejazdem do miasta. Do środka wdaje się wilgoć, której nie da się wyeliminować, w rezultacie czego dochodzi do uszkodzenia cewki. Wymiana samej cewki jest łatwa, ale jest to dość uciążliwe. U kilku znajomych, którzy posiadali ten silnik - identycznie.
Łańcuch w samochodzie zaczął dzwonić dość szybko, ale o dziwo zdążył przeżyć całą swoją karierę w rodzinie. Został wymieniony dopiero przed sprzedaniem. Nie pękły ani ślizgi ani łańcuch.
Kolejną dość istotną wadą to pochłanianie oleju. Nie widziałem nigdy samochodu, który w przyzwoitym stanie by tyle pił. Wymieniona była uszczelka pod pokrywą głowicy i pod głowicą, w dalszym rezultacie nic. Ponownie z doniesień znajomych - problem ten sam w wszystkich przypadkach, z LPG czy bez.
Ostatnia najgorsza wada, jeżeli nie będziemy tego pilnować. Kompresor klimatyzacji chodzi cały czas, od momentu włączenia silnika. Jeżeli zabraknie czynnika w obiegu, np. od rozszczelnienia instalacji, to kompresor się zatrze. Wymiana tego nieprzemyślanego dziadostwa to 4000 zł. Jeżeli będziemy pilnować, to wszystko będzie w porządku
Wybór pomiędzy "Polecam" a "Odradzam", jest dość ciężki. Jeżeli ktoś ma dobre pojęcie na temat mechaniki samochodowej, to silnik będzie raczej służył pomimo swoich wad. Dla takich osób silnik ten mogę polecić.
Dla pozostałych odradzam, czyli większości, stąd też końcowa opinia negatywna.
Opinia ta sama również dla 1.6 VTi, który miałem przejazdem, ponieważ konstrukcyjnie różni się wyłącznie pojemnością skokową.
8.0/10
8.0/10
7.0/10
Zalety:
Tanie części
Małe spalanie
Przyzwoita dynamika jak na wolnossący wielopunktowy
Wady:
Cewki padają na potęgę
Łańcuch potrafi dość szybko się rozciągnąć i dzwonić
Żre olej niemiłośernie
Droga klima jeżeli dojdzie do awarii
Silnik:
1.4/1.6 VTi 95KM
Rocznik:
2012
Przebieg:
280000
Spalanie:
7.0 l/100km
Odradzam
17.12.2023Citroen berlingo 1.6vti
(7.0)
Opinia:
Bardzo fajne autko tylko mam od nowości kupiony 2018 r 170000 przebiegu w tym 140tys na gazie narazie bez awarii ale olej od samego początku wymieniany co 10 tys a nie co 30 , oleju nie bierze nic , mechanik mi powiedział odrazu ze olej
co dychę wymieniać albo będą problemy jak zkażdym silnikiem , ludzie się cieszą bo wymiana co 30 tys i zaoszczędzoną a potem narzekania i lamenty
10.0/10
6.0/10
5.0/10
Zalety:
Auto jak auto
Wady:
Biegi ciężko wchodzą i buja samochodem powyżej 120 km/h jak jest wiatr i robi się głośno
Silnik:
98
Rocznik:
2018
Przebieg:
170000
Spalanie:
8.0 l/100km
Polecam
14.03.2023Peugeot 207 Hetbeck
(8.7)
Opinia:
Jak dbasz tak masz...częsta kontrola stanu oleju i płynów , dobrej jakości paliwo , Serbia i wymiana oleju co 12 - 15 tys km lub raz w roku...i wszystko hula jak nalezy
8.0/10
10.0/10
8.0/10
Zalety:
Dynamiczny , niskie spalanie przy ekonomicznej jezdzie ....
Wady:
W/g mnie brak
Silnik:
95KM
Rocznik:
2011
Przebieg:
95000
Spalanie:
6.0 l/100km
Polecam
16.02.2022DS 3
(9.3)
Opinia:
Polecam
9.0/10
9.0/10
10.0/10
Zalety:
Dynamiczny
Wady:
Sonda
Silnik:
95
Rocznik:
2011
Przebieg:
56.000
Spalanie:
7.7 l/100km
Polecam
11.02.2022C3 picasso
(1.0)
Opinia:
Do 160tys jest do wymiany wszystko: uszczelki, lambda i czujniki,
sprzęgło i rozrząd nawet dużo wczesniej,
olej spierdziela zewsząd nawet przy 70tys 0,5 to norma na 1000km
,ubytki plynu chłodniczego,
wymiana chłodnicy klimatyzacji bankowa
zespolone tarcze z łożyskami raczej tez minus
zwieszenie ciągle cos stuka puka
nawet po wizytach w serwisie
cena leci na łeb na szyje.
Takie mam odczucie jak widzę ten motor.
1.0/10
1.0/10
1.0/10
Zalety:
Cichy
Wady:
Absolutny brak wad prócz wspomnianych w opinii