Silnik Ford 1.0 12V EcoBoost z rodziny Fox to nowoczesna jednostka napędowa Ford Motor Company wprowadzona na rynek w 2012 roku. Silnik został wyróżniony i otrzymał prestiżowy tytuł „International Engine of the Year 2012”.
W pierwszej kolejności pojawiły się na rynku odmiany o mocach 100, 125 lub 140KM, które stosowano do 2022 roku:
W roku 2021 rozpoczęto dostosowanie jednostki do nowych norm spalin Euro6d. Wersja 100KM otrzymała seryjnie montowany filtr cząstek stałych GPF a rok później pojawiły się miękkie hybrydy o mocach 125KM i 155KM. Od 2023 roku dostępna jest także wersja 170KM z funkcją OverBoost:
Jednostka trzycylindrowa o pojemności 1.0l, 12 zaworowa z turbodoładowaniem, wtryskiem bezpośrednim i układam zmiennych faz rozrządu. Konstruktorzy Forda przy opracowaniu silnika postawili na niskie koszty eksploatacji i spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin w tym przypadku CO2. Silnik EcoBoost jest konstrukcją zaawansowaną technologicznie, blok wykonany z żeliwa co pozwala na szybsze jego nagrzanie, a to przekłada się z kolei na niższe spalanie. Silnik wyposażony w turbosprężarkę o małym momencie bezwładnościowym co pozwala na natychmiastową reakcję po dodaniu gazu nawet przy niskich obrotach. W połączeniu z bezpośrednim wtryskiem paliwa i układem zmiennych faz rozrządu pozwala na wysokie osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Nowością jest rozrząd oparty na pasku który jest smarowany olejem co pozwoliło na wydłużenie jego interwału 240.000 km lub 10 lat.
Co do awaryjności trzeba nadmienić że silniki z początkowych lat produkcji borykają się z problematycznym układem chłodzenia, który może doprowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Spóźniona reakcja kierowcy na ten defekt niekiedy może skończyć się uszkodzeniem jednostki. Pod koniec 2013 roku inżynierowie Forda poprawili wadliwy układ chłodzenia co pozwoliło na wyeliminowanie tej poważnej awarii. Po usunięciu tego defektu silnik uchodzi praktycznie za bezawaryjny przez co użytkownicy pokonują dystans około 300 tys/km bez większych problemów.
Zalety tego silnika to przede wszystkim:
Najczęstsze awarie, które zgłaszają użytkownicy:
Średnia (głosów: 12) | (7.8) |
Trwałość | 7.7/10 |
Utrzymanie | 7.9/10 |
Dynamika | 7.8/10 |