Silniki VAG MPI R4 / R5 / VR5 są stosowane w samochodach marki
Silnik Volkswagen 2.0 20V MPI o mocy 130KM i oznaczeniu ALT miał zastosowanie w samochodach Audi A4, A6 oraz VW Passat B5. Silnik prosty w budowie, łatwy w ewentualnych naprawach, niestety nie jest wolny od awarii a do najczęstszych musimy zaliczyć problemy osprzętu jak awarie przepustnicy silnika krokowego i ubytki oleju średnio 1L na 10.000KM. Dodatkowo musimy kontrolować układ rozrządu w którym do wymiany poza paskiem jest również łańcuszek, który lubi się rozciągnąć. Na szczęście dostępność części jest duża oraz serwis związany z tym silnikiem nie jest skomplikowany i kosztowny. W odróżnieniu od wersji 16-zaworowej silnik jest bardziej dynamiczny a spalanie jest na dobrym poziomie. Użytkownicy aut z tym silnikiem nie będą rozczarowani, bo jest dynamiczny i w miarę oszczędny a przede wszystkim mało awaryjny co jest jego dużym atutem.
Specyfikacja
Rodzaj układu:
4-cylindrowy
Ilość zaworów:
20
Typ wtrysku:
wielopunktowy
Zalety
trwała konstrukcja
dobra dynamika
przyzwoity poziom spalania
Wady
awarie wariatora faz rozrządu
awarie cewki zapłonowej
awarie uszczelki pod głowicą
występuje pasek oraz łańcuch rozrządu- uwaga na rozciąganie się łańcucha
ubytki oleju
Informacje serwisowe
Rozrząd:
Pasek, wymiana po 180.000
Ilość oleju silnikowego:
4.2 L, typ oleju: Castrol 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata
Przegląd serwisowy co co 2 lata
Dobrze współpracuje z instalacją LPG
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną
Opinia:
Po 2 latach i 8 miesiącach mogę coś napisać o tym motorze. Niestety musze potwierdzić ogromny pobór oleju na poziomie 600-700ml/1000km. To jest 6-7l oleju ekstra na 10000km! Obłęd. Zapieczone pierścienie tłokowe są ewidentnie przyczyną a gaz tym silnikom niestety nie pomaga i je powoli
zabija.
Druga sprawa to awaryjność osprzętu. Odmę musiałem wymieniać bo separator się połamał, tak samo plastikowa rura elastyczna idąca z czwórnika odmy do dolotu. Eżektor (Trójnik w układzie podciśnienia) się poci do dziś. Poddał się katalizator ale to pewnie przez LPG (wkład się oderwał od ścianek i sobie luźno latał w środku aż komputer wywalił błąd przepływu w kacie). Poddał się wariator - blokada się rozwaliła i przy zimnym rozruchu terkot 3 sekundy - pomogła regeneracja wariatora u Mehenkera. Do wymiany był oryginalny łańcuch rozrządu wraz z napinaczem (Z tyłu silnika napędzający wariator). To był oryginał więc nikt - o zgrozo - przez 15 lat się nim nie zainteresował. Silnik nie grzeszy kulturą pracy, wprowadza wibracje całej karoserii co na dłuższa metę jest bardzo irytujące. Ludzie rzadko jeżdżący moim autem aż się dopytują co tu tak wibruje.
Reasumując - strasznie irytujący i problemowy silnik. Gdyby jeszcze dynamika była zadowalająca to bym może przeżył te problemy. Ale nie jest. Lepiej szukać zadbanego 1.8T. Bo zadbany 2.0 ALT też będzie żarł olej w nieakceptowalnych ilościach. One po prostu tak mają. NIE POLECAM
8.0/10
4.0/10
5.0/10
Zalety:
- jak się zadba o regularne uzupełnianie oleju i zrobi rozrząd wraz z łańcuchem i wariatorem to sam silnik jest bezproblemowy - odpala i jeździ - tylko tyle i aż tyle
- bardzo tanie części
- szeroki wybór części
Wady:
- ogromny pobór oleju (600ml/1000km)
- słaba dynamika
- wysokie spalanie w mieście - 12 litrów
- problemy z plastikowymi elementami w komorze silnika (Lubią pękać od bardzo wysokiej temperatury pracy silnika)
- wibracje nie wynikające z uszkodzonych poduszek silnika
Silnik:
130KM
Rocznik:
2005
Przebieg:
301500
Spalanie:
12.0 l/100km
Odradzam
26.07.2022Audi a4 b6 2.0 avant
(10.0)
Opinia:
Auto kupione od niemca(pierwszy wlasciciel)serwisowane i zadbane.Przy zakupie mial przebieg 182tys.km.Autentycznosc przebiegu potwierdzona.Mam juz najechane 212tys.km i jeszcze nie miałem awarii.Wymienilem tylko klocki hamulcowe.Po zakupie oczywiście wymiana swiec zapłonowych,olej w skrzyni biegów i ceramizer,zrobiłem plukanke silnika zmiana oleju (olej wymieniam co 15 tys.km)na Mobil1
5W40 i ceranizer.Silnik lepiej pracuje,lepsza kompresja,silnik ciszej pracuje.Po przrzejechaniu pierwszych 5000tys km dolalem 280 ml oleju.A podobno tyle oleju biorą?.Jak zajechany silnik to może pali olej.Ja się cieszę,że mam w bardzo dobrym stanie auto i i nie inwestuje w naprawy czy dolewanie oleju co 1000 km.
10.0/10
10.0/10
10.0/10
Zalety:
Małe spalanie jak na taki silnik.Przyjemna jazda zwłaszcza długie trasy.Rowna i cicha praca silnika.I wiele jeszcze innych plusów.Ja jestem zadowolony i polecam ten model.
Wady:
W moim aucie na chwile obecna brak
Silnik:
131kM/ALT
Rocznik:
2004
Przebieg:
212457
Spalanie:
8.3 l/100km
Polecam
08.09.2021Audi A4 B7 Avant
(7.3)
Opinia:
Silnik potocznie uważany za jeden z gorszych wyborów do A4 B7. Nie bez powodu. Decydując się na ten silnik trzeba mieć świadomość (w mojej opinii) trzech największych jego wad:
1. nadmiernego poboru oleju silnikowego
2. niezadowalającej dynamiki
3. relatywnie wysokiego zużycia paliwa (jak na oferowaną dynamikę jazdy).
Ad. 1.
Temat rzeka. Wiele zależy od tego jak silnik traktowany był przez poprzednich właścicieli. W przypadku silnika o dobrej kondycji, regularnie serwisowanego, pobór oleju będzie zdecydowanie do zaakceptowania. W przypadku "trupów" należy przygotować się na ogromny pobór, a biorąc pod uwagę kondycję i przebiegi aut zagranicznych - jest bardzo duża szansa wbicia się na minę.
Ad. 2. Trzeba się z tym pogodzić. ALT pozwala na sprawne przemieszczanie się (czy to w trasie, czy w mieście) ale z pewnością nie czyni z samochodu sportowca. Należy pamiętać, że ta jednostka przeznaczona jest do spokojnej i stonowanej jazdy - w ten sposób użytkowana posłuży długo i bezawaryjnie, a i pobór oleju będzie wówczas rozsądny.
Ad. 3. To indywidualna kwestia. Dla mnie zużycie w cyklu mieszanym na poziomie ok. 9 litrów/100 km przy tej dynamice to dość sporo, jednak jest to 2-litrowy wolnossak, więc z drugiej strony nie ma dramatu. Na szczęście silnik dobrze współpracuje z LPG.
Podsumowując: Jeśli trafisz na dobrze utrzymany egzemplarz, to nie wykluczałbym zakupu auta z ALT. Jednak trzeba być mega czujnym, gdyż prawdopodobieństwo wbicia się na minę w przypadku tej jednostki jest tak wysokie, że moim zdaniem przeważa nad potencjalnymi korzyściami (dlatego zaznaczyłem, że nie polecam silnika, choć sam nadal użytkuję swój samochód - mam jednak świadomość, że mój egzemplarz jest w zdecydowanie lepszym stanie niż statystyczne A4 z tym silnikiem).
8.0/10
8.0/10
6.0/10
Zalety:
trwałość, kultura pracy, rozkład momentu obrotowego, współpraca z LPG
Wady:
1. nadmierny pobór oleju silnikowego (wielu się doktoryzowało nad tym silnikiem, w sieci aż kipi od dyskusji na ten temat);
2. układ zapłonowy (wadliwe fabryczne cewki), po wymianie nowe także systematycznie padają (podobno "ten typ tak ma");
3. moim zdaniem niekorzystnie dobrane przełożenia manualnej skrzyni biegów
- silnik jak na wolnossącą benzynę ma całkiem ciekawy rozkład momentu obrotowego, jednak zestrojenie skrzyni powoduje, że silnik jest "kosiarką").
Silnik:
2.0 ALT (96 kW, 130 KM)
Rocznik:
2007
Przebieg:
168500
Spalanie:
9.0 l/100km
Odradzam
23.09.2020Audi A4 sedan
(8.0)
Opinia:
Użytkuję auto od listopada 2017r, zakupiony z przebiegiem 191tyś km, od razu zamontowałem gaz.
Spalanie w trasie 8L, w mieście/cykl mieszany do 12.
Pali więcej oleju niż w pozostałych opiniach, u mnie ok. 2L na 10k km, ale trzeba po prostu jeździć z litrem w bagażniku.
Nie
lubię długo trzymać samochodów, ale ten tak mało się psuje i na tyle fajnie jeździ że wciąż go mam. Popsuły się jedynie drobiazgi. Jedyne rzeczy które uniemożliwiły dalszą jazdę to króciec plastikowy przy głowicy oraz obudowa termostatu (starość).
9.0/10
7.0/10
8.0/10
Zalety:
dynamika kultura pracy bezawaryjność dobrze pracuje na gazie
Wady:
ubytki oleju
Silnik:
ALT 96kW
Rocznik:
2004
Przebieg:
245000
Spalanie:
11.0 l/100km
Polecam
07.11.2019Audi A4
(8.7)
Opinia:
Polecam silnik 2.0 130 KM przede wszystkim za małą awaryjność (w moim przypadku brak awaryjności).
Auto kupione przy przebiegu 155 000 km, obecnie 232 000 i bez żadnych problemów. Jedyną rzeczą, którą wymieniłem to rozrząd, ale tylko dlatego, że po prostu przyszedł na niego czas.
Pije trochę
oleju, ale z tego co wiem, ten typ tak ma.
Chwilę po zakupie założona instalacja gazowa, która bardzo dobrze współpracuje z tym silnikiem.
Spalanie z gazem 8L w trasie, mieszany 10L, w mieście (Warszawa) ok. 12-13L.
Na benzynie nie wiem, nie miałem okazji pojeździć :)