Fiat

Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir 140KM-150KM 198.A7

15764
Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir 140KM-150KM 198.A7

Silniki Fiat FireFly / T-Jet / MultiAir są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir o mocach 140/150KM to odmiany silnika 1.4, w której zastosowano technologię MultiAir oraz Turbosprężarkę. Jednostka o tej mocy zadebiutowała w 2010 roku w szeregu modeli Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Jeep.Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku wtedy to miała zastąpić starsze  jednostki 1.4 T-Jet.Silnik technologicznie bardzo zaawansowany w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair to elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu.


Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.


Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!! Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!! Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.


Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i  przeczyścić lub wymienić na nowe.Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!


Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: wielopunktowy

Turbosprężarka

Zalety

  • Trwała jednostka
  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • dobra elastyczność
  • przyzwoity poziom spalania

Wady

  • awarie modułu Multiair /powód zbyt długi interwał wymiany oleju !!!
  • Awarie turbosprężarki/zatkanie filtra w przewodzie doprowadzającym olej do turbo

Informacje serwisowe

  • Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000 km
  • Ilość oleju silnikowego: 3.4 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata
  • Przegląd serwisowy co 1 rok
  • Instalacja LPG wymaga uwagi lub może powodować problemy

Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!!

Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !

Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 4) (6.7)
Trwałość 6.8/10
Utrzymanie 6.3/10
Dynamika 7.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 3 1

Najbardziej awaryjna część

0%
20%
60%
0%
0%
0%
20%
Suma głosów: 5

Opinie użytkowników

11.11.2021 Jeep Compass
(1.7)
Opinia: Jeep Compass 2018 rok 1.4 - 140 koni spalanie kosmiczne jak na takie małe i słabe auto. Usterka multiair przy 71 tyś kilka miesięcy po tym jak auto przestało być na gwarancji, koszt wymiany na nową w ASO z robocizną 7300
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 3.0/10
Zalety: Elastyczny silnik
Wady: Bardzo dużo pali 15-17 litrów System multiair padł Przy 71 tyś Drogi w naprawie
  • Silnik: 1.4 140
  • Rocznik: 2018
  • Przebieg: 76
  • Spalanie: 15.5 l/100km
Odradzam
30.04.2021 500X 140 KM
(7.3)
Opinia: -macie stare dane- auto nadaje się do LPG -już poradzono sobie z tematem multiair ,zresztą sam Fiat stosował instalacje fabryczne . -olej aktualnie zalecany to Selenia Digitek 0W30 ACEA C2, FIAT 9.55535-GS1 . sam stosuję Ravenol FES 0W30
  • 8.0/10
  • 6.0/10
  • 8.0/10
Zalety: -daje radość z jazdy -nie pali za dużo
Wady: -dodatkowe czynności serwisowe których nie ma w instrukcji , a które warto zrobić -kosztowne świece w ASO 80zł/szt ,poza ASO 45 zł/szt
  • Silnik: 334
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 90000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam
30.04.2021 500X 140 KM /175 KM
(8.0)
Opinia: silnik 140 km w 500X. Aktualnie podkręcony na 175 KM. Wada fabryczna turbiny w latach 2015-17 (jedne ASO wymieniają turbo na wolne od wad, inne odpychają temat od siebie -niesprawny jest WASTEGATE ,auto traci moc ,błędy wcale nie muszą się pojawić !!) . Auto
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: -silny -elastyczny -lpg -dość tani w serwisie
Wady: -przy wymianie oleju należy aktywować moduł multiair -dodatkowe filtry o których nie ma słowa w serwisie )MA-140 zł co 6 lat, turbiny 70 zł co 3 lata) -tryby jazdy zabierające radość
  • Silnik: 334
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 87000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam
17.01.2018 Giulietta
(9.7)
Opinia: W Giulietcie 150KM spalanie na poziomie 8,0 w cyklu mieszanym z większym udziałem jazdy miejskiej. Na trasie ok. 6,5 l/100km (przy prędkości do 100 km/h nawet 5,9l/100km). Super dynamika, szczególnie w trybie Dynamic
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
Zalety: super dynamika,spalanie
Wady: ?
  • Silnik: 150KM
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 30.000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam