Fiat

Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir 170KM 940.A2

46183
Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir 170KM 940.A2

Silniki Fiat FireFly / T-Jet / MultiAir są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir o mocy 170KM z mom. obr. 250Nm/2500  to  odmiana silnika 1.4,w której zastosowano technologię MultiAir oraz Turbosprężarkę. Jednostka o tej mocy zadebiutowała w 2010 roku w szeregu modeli Alfa Romeo, Fiat Lancia oraz Jeep.Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku wtedy to miała zastąpić starsze  jednostki 1.4 T-Jet.Silnik technologicznie bardzo zaawansowany w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair to elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu.


Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.


Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!! Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!! Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i  przeczyścić lub wymienić na nowe.


Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!


Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: wielopunktowy

Turbosprężarka

Zalety

  • Trwała jednostka
  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • dobra elastyczność
  • przyzwoity poziom spalania

Wady

  • Awarie modułu Multiair /powód zbyt długi interwał wymiany oleju !!!
  • Awarie turbosprężarki/zatkanie filtra w przewodzie doprowadzającym olej do turbo

Informacje serwisowe

  • Rozrząd: Pasek, wymiana po 120.000
  • Ilość oleju silnikowego: 3.4 L, typ oleju: Selenia 5W30, wymiana po 30.000 km lub 2 lata
  • Przegląd serwisowy co 1 rok
  • Instalacja LPG wymaga uwagi lub może powodować problemy

Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!! Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !

Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 1) (9.3)
Trwałość 9.0/10
Utrzymanie 9.0/10
Dynamika 10.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 1 0

Najbardziej awaryjna część

0%
0%
50%
25%
0%
0%
25%
Suma głosów: 4

Opinie użytkowników

04.02.2022 Alfa Romeo Giulietta
(9.3)
Opinia: Posiadam kilka miesięcy Alfe Giuliette z tym silnikiem i spisuje się świetnie. Dynamika jest niesamowita i czuć różnice w zwykłym Tjet, a MA. Wystarczy zmieniać olej maksymalnie co około 10 tysięcy km i czyścić filtr multiair, a co 2-3 wymiane oleju profilaktycznie go wymieniać, a
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika, elastyczność, niezła kultura pracy, tanie i bardzo dostępne części, niezbyt wygórowane spalanie jak na dynamiczną jazdę
Wady: Możliwość awarii modułu MA(szczególnie auta przed rokiem 2012-2013 i serwisowane z zaleceniami ASO, czyli olej co 30 tys/2lata), dlatego odjęte po pół gwiazdki
  • Silnik: 1.4 Multiair 170 km
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 80.000
  • Spalanie: 10.0 l/100km
Polecam