Alfa Romeo
BMW Seria M
BMW Seria N
BMW Twin Power
Chevrolet / Daewoo
Chrysler
Fiat 0.9/1.0/1.1/1.2
Fiat 1.3/1.4/1.6
Fiat 1.8/2.0/2.4
Ford Zetec
Ford Duratec
Ford EcoBoost/Ti-VCT
i-DSI/i-VTEC
VTEC/Non-VTEC
Hyundai / Kia
Jaguar / Land Rover
MZR Serii Z/L
Serii B/F/K
SkyActiv-G/X
R3/R4/R6
V6/V8/V12
Mitsubishi
Nissan
Opel
PSA EW/ES
PSA TU/XU
PSA VTi/PureTech
Renault
Suzuki
Toyota
FSI
MPI
TSI
Volvo
Silnik Fiat 1.4 16V MultiAir o mocach 140/150KM to odmiany silnika 1.4, w której zastosowano technologię MultiAir oraz Turbosprężarkę. Jednostka o tej mocy zadebiutowała w 2010 roku w szeregu modeli Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Jeep.Jednostka została opracowywana przez koncern Fiata od 2002 roku aż do 2009 roku wtedy to miała zastąpić starsze jednostki 1.4 T-Jet.Silnik technologicznie bardzo zaawansowany w którym wprowadzono rewolucyjny system Multiair to elektro-hydrauliczne sterowanie zaworami dolotowymi bez wałka rozrządu.
Technologia MultiAir zapewnia większy moment obrotowy,zwiększa moc oraz zmniejsza zużywa paliwa o 10% w porównaniu do wersji T-Jet.Dodatkowo wszystkie odmiany silników generują o wiele mniej emisji Co2 do atmosfery co pozwoliło na uzyskanie norm spalin Euro5 oraz Euro 6.Niestety z barku możliwości uzyskania bardziej rygorystycznych norm spalin jakie obecnie obowiązują to jest Euro6d silnik w 2019 r został wycofany.Jak informują użytkownicy oraz serwisanci silnik 1.4 MultiAir jest jednostka dosyć trwałą i przy odpowiednim użytkowaniu nie będzie sprawiał większych problemów.
Trzeba wspomnieć o kilku problemach z jakim spotkali się użytkownicy,do najczęstszych trzeba zaliczyć awarie modułu sterującego zaworami !!! Zaczątkiem tego jest głośna praca jednostki oraz specyficzny klekot przeważnie ma to miejsce przy przebiegach 150tys/km zdarza się również przy niższych ( koszt naprawy modułu to rząd wielkości 3.500 zł). Wpływ na to miał problem z nieodpowiednim smarowaniem oraz zbyt długim okresem wymiany oleju co 30tys/km lub 2 lata !!! Mechanicy zalecają maksymalnie zmniejszyć interwał do 10tys/km lub 1 rok !!!.
Warto również zwrócić uwagę na sitko w korku oleju które często się zatyka warto sprawdzić go i przeczyścić lub wymienić na nowe.Problem z modułem i jego dużą awaryjnością dotyczy aut z pierwszych lat produkcji,po 2012 roku Fiat uporał się z tym problemem .Po za tym można śmiało stwierdzić że silnik 1.4 Multiair jest udaną konstrukcją która jest trwała oraz mało awaryjna a serwis oraz części nie sprawiają większych problemów.Kierowcy o zacięciu sportowym będą bardzo zadowoleni z jazdy autem z tym silnikiem, wysoki moment obrotowy oraz odpowiednia moc przekłada się na dobrą dynamikę.Warto nadmienić że w 2010 roku silnik 1.4 MultiAir Turbo zdobył nagrodę Engine of the year !!!
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: wielopunktowy
Turbosprężarka
Serwis przyjmuje wymianę oleju co 30 tys/km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają zmniejszenie interwału do MAX 10tys/km lub 1 roku !!!
Pozwoli to na wyeliminowanie awarii modułu MultiAier !
Silniki 1.4 Multiair nie są zalecane pod instalację LPG,powodem całkowicie inne rozwiązania technologiczne np. brak przepustnicy czy dużo mniej miejsca dla instalacji.
Alfa Romeo MiTo FL 1.4 TB 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Alfa Romeo Giulietta FL 1.4 TB 16V MultiAir 150KM (198 A7)
Fiat 500X 1.4 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Fiat Bravo II 1.4 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Fiat 124 Spider 1.4 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Jeep Renegade 1.4 16V MultiAir 140KM (EAM)
Jeep Compass II 1.4 16V MultiAir 140KM (EAQ)
Lancia Delta III 1.4 16V TB MultiAir 140KM (198 A7)
| Średnia (głosów: 4) | (6.7) |
| Trwałość | 6.8/10 |
| Utrzymanie | 6.3/10 |
| Dynamika | 7.0/10 |
Alfa Romeo MiTo FL 1.4 TB 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Alfa Romeo Giulietta FL 1.4 TB 16V MultiAir 150KM (198 A7)
Fiat 500X 1.4 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Fiat Bravo II 1.4 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Fiat 124 Spider 1.4 16V MultiAir 140KM (198 A7)
Jeep Renegade 1.4 16V MultiAir 140KM (EAM)
Jeep Compass II 1.4 16V MultiAir 140KM (EAQ)
Lancia Delta III 1.4 16V TB MultiAir 140KM (198 A7)