Dlaczego auto nie odpala – przyczyny, które najczęściej uniemożliwiają rozruch silnika

65
Opublikowane 11 grudnia 2025 r.

Odpalania auta w zimowy poranek bywa loterią – szczególnie jeżeli parkujemy pod chmurką. Niskie temperatury mogą skutecznie utrudnić rozruch jednostki. Często ma to jednak związek nie tylko z pogodą, ale również ze zużyciem niektórych podzespołów, które nie zostały wymienione na czas. Jakie elementy odpowiedzialne za odpalenie silnika zawodzą najczęściej?

Gdy silnik nie odpala, często winna jest elektryka

Do rozruchu silnika potrzeba prądu. W efekcie najczęściej odpalenie silnika utrudnia rozładowany akumulator. Prąd z akumulatora pozwala poruszać rozrusznikiem, który inicjuje rozruch. Jeżeli rozrusznik słabo kręci, a do tego światła i kontrolki przygasają lub nie palą się wcale, pozostaje naładowanie akumulatora, lub odpalanie na kable. Jeżeli po naładowaniu akumulator znów się szybko rozładowuje, to potrzebna będzie nowa bateria. Oczywiście problem może być też powodem usterki samego rozrusznika – to również należy wziąć pod uwagę. W takiej sytuacji rozrusznik może pracować wręcz nadmiernie głośno.

W silnikach benzynowych do zapłonu potrzebna jest też iskra – ją z kolei wytwarzają świece zapłonowe. Zużyte świece zapłonowe nie są w stanie wytworzyć odpowiednio mocnej iskry, przez co zapłon jest niemożliwy – rozrusznik kręci, ale silnik się nie uruchamia. W takiej sytuacji może pomóc wymiana świec. Aby uniknąć problemów ze świecami, warto stawiać na sprawdzone marki, jak np. japońskie świece NGK dostępne na https://deler.pl/producenci/ngk/swiece-zaplonowe.

Inną japońską marką świec zapłonowych godnych polecenia jest Denso – marka powołana do życia przez koncern Toyota. Podczas gdy świece NGK są cenione za skuteczność w silnikach o wyższej mocy, produkty Denso cechują się wydajną i płynną pracą podczas codziennej jazdy. Oczywiście przed wymianą należy przeprowadzić kontrolę układu zapłonowego i sprawdzić stare świece, a także inne podzespoły jak np. cewki zapłonowe. Świece Denso są dostępne na https://deler.pl/producenci/denso/swiece-zaplonowe.

Za problemy z rozruchem może odpowiadać układ paliwowy

Do pracy silnika potrzebne jest też oczywiście paliwo. Za doprowadzenie go z baku auta do silnika odpowiada kilka podzespołów – każdy z nich może być przyczyną utrudnień w odpalaniu. Przykładem jest pompa paliwowa, której usterka uniemożliwia transport paliwa przewodami paliwowymi. Same przewody paliwowe mogą być też nieszczelne, przez co paliwo po prostu wycieka na zewnątrz, zamiast trafiać do silnika.

Zużyty filtr paliwa może natomiast spowodować zator. Wyeksploatowany materiał filtrujący po prostu przestanie przepuszczać paliwo odpowiednio szybko. Jeżeli jednak paliwo trafi do silnika, musi przejść jeszcze przez układ wtryskowy. Wtryskiwacze muszą cechować się ogromną precyzją pracy – wskutek defektu wtrysków dawkowanie paliwa zostaje zaburzone, a silnik nie odpala.

Jak uniknąć problemów z odpalaniem silnika?

Jeżeli rozruch silnika utrudnia rozładowany akumulator, należy zadbać o jego ładowanie – odpowiada za to alternator, który też może ulec awarii. Ponadto częste odpalanie i gaszenie silnika oraz jazda na krótkich dystansach sprzyja rozładowaniu akumulatora. Dlatego należy pamiętać, aby regularnie dawać mu się naładować nieco dłuższą jazdą – 20-30 minut bez przerwy.

Zużyte lub zepsute podzespoły układu zapłonowego oraz paliwowego trzeba będzie oczywiście wymienić. Osoby zaznajomione nieco z mechaniką mogą np. wymienić świece zapłonowe samodzielnie. W części przypadków przyda się jednak pewnie pomoc serwisantów, którzy będą w stanie wymienić np. zużytą pompę paliwa lub rozrusznik.

Czy ten artykuł jest dla Ciebie przydatny?

0
0
Suma głosów: 0